Endomedicare Academy

De la adolescenţă la maturitate, de la femeia ȋnsărcinată la femeia mamă sau ajunsă la maturitate și apoi la menopauză femeia se transformă. Este unică prin esenţa ei și tot ce i se dă să trăiască pare că șlefuiște un caracter, o personalitate și o formă unică de expresie. Când trece prin ȋncercări și prin boli, cum ar fi endometrioza, ȋși revede uneori „călătoria”. Este rost de ȋntrebări, de căutări de rescriere de planuri.
Endometrioza se manifestă prin durere cronică pelvină, ducând ȋn timp la forme de anxietate, de izolare sau din contră, prin aderarea la grupuri de suport ȋn care femeia ȋși găsește uneori alte femei pentru a ȋmpărtăși experienţe comune, dar și acele ȋntrebări care ȋncep cu „Unde?”, „De ce?”, „Cum?”.

Ȋncercăm să răspundem aici la ȋntrebările ce ȋncep prin „Cum”:
Cum este durerea specifică endometriozei?
Durerea cronică pelvină este semnul cel mai frecvent ȋntâlnit la femeile cu endometrioză, cca 80% dintre femeile cu dureri pelvine fiind evidențiate laparoscopic cu implante de endometrioză. Dacă este sa definim forma de durere specifică endometriozei, cuvântul cheie pentru aceasta durere ar fi: „ciclicitatea”, acea durerere cronică ce apare ȋn fiecare lună, odată cu ciclul menstrual, putând fi ȋnsoţite sau nu și de alte simpome. Acel caracter permanent provoacă femeii nu numai o invaliditate fizică, dar și o anxietate permanentă generată de recurenţa durerii, ce ȋi poate afecta femeii viaţa familială, viaţa de cuplu și chiar activitatea socială și profesională.
Cum să depășim o durere manifestată permanent?
Din cauza durerilor manifestate permanent, femeile afectate de boală recurg lunar la suport analgezic, de tip ibuprofen. Administrarea acestui tratament medicamentos nu este o soluţie pe termen lung, ci mai curând o formă de paliaţie a bolii, până când aceste femei ȋși definesc propriile obiective. Pentru femeile tinere, aflate ȋn perioada premergătoare unei sarcini, poate ȋn adolescenţă sau care nu ȋși doresc un copil ȋn viitorul apropiat, tratamentele hormonale, de tip contraceptive, pot fi o alternativa bună pentru câţiva ani. Pentru femeia aflată ȋn plină etapă reproductivă, soluţia chirurgicală ar fi o opţiune atât pentru excizarea leziunilor, pentru controlul durererilor, cât și pentru ȋmbunătăţirea statusului reproductiv și fertilităţii.
Cum să decidem momentul unei intervenţii chirurgicale?
De la diagnostic la tratament, ȋn speţă la chirurgia bolii, s-a cristalizat un protocol medical, pentru a putea seta repere care să conducă la ȋndeplinirea obiectivelor stabilite pentru aceste paciente. Obiectivele urmărite ȋn principal sunt: controlul durerii, ȋmbunătăţirea fertilităţii și controlul recurenţei bolii. Ȋn funcţie de ceea ce ȋși dorește pacienta, de setarea unui obiectiv reproductiv pe termen scurt-mediu-lung medicul poate propune o soluţie chirurgicală. Nu există un moment X pentru o intervenţie, ci mai curând un moment „optim”, ȋntr-o relaţie compliantă medic-pacientă.
Ȋn demersul terapeutic se va urmări un protocol medical ȋn toate etapele: pre-intervenţie chirurgicală, ȋn timpul chirurgiei, dar și post-chirurgical. Ȋn funcţie de obiectivele stabilite cu pacienta și de orizontul de așteptare al rezultatelor intervenţiei chirurgicale, vom personaliza protocolul și soluţiile terapeutice. Nu există soluţii „standard”. Există repere medicale care se vor modula pe unicitatea fiecărui caz ȋn parte
Cum să ȋmi aleg medicul care să ȋmi fie sfătuitor și să ȋmi ofere soluţiile care mi se potrivesc?
Mai mult decat ȋn orice patologie, endometrioza necesită o privire 360 de grade, pentru că universul femeii este realmente ca un carusel, permanent ȋntr-o mișcare dinamică. Prin prisma complexităţii bolii, fiind o patologie care cointeresează mai multe discipline, este nevoie ca ȋn jurul femeii afectate să se mobilizeze uneori echipe multidisciplinare: ginecologi, chirurgi, imagiști, specialiști ȋn reproducere umană asistată, psihologi etc. Cautăm ȋmpreună soluţii personalizate pentru aceste paciente. Medicul care ȋnţelege complexitatea și acceptă multidisciplinaritatea ei, ȋi cunoaște particularităţile și implicaţiile pe diverse paliere (controlul durerii, implicaţiile asupra fertilităţii, perenitatea bolii și anxietăţii) acesta este medicul ce va putea ȋnsoţi pacienta ȋntr-o călătorie pe termen lung.
Cum să ȋmi fac familia sau mediul de lucru să ȋnţeleagă o anxietate permanentă?
Endometrioza este o boală ce invalidează femeia din cauza permanenţei durerii. Impactează viaţa familială, de cuplu și viaţa socială și chiar mediul profesional, unde de multe ori este privită ca un om care „se scuză” ȋn permanenţă. Impactul psihologic este unul major, pentru că deseori această anxietate manifestată continuu poate genera o izolare sau o sustragere a femeii din rolurile ei firești, din viaţa de familie, de parteneră de cuplu sau din mediul profesional. Femeia dezvoltă din această cauză diferite forme de exprimare a anxietăţii, concretizate ȋn sentimente de neliniște, vinovăţie, stigmă socială. Are nevoie de suport psihologic care să o ajute să conștientizeze trăirile și mai mult să accepte ajutorul medicilor sau celor din jur, pe care să ȋi ajute ȋntr-un fel să ȋi ȋnţeleagă și să ȋi accepte trăirile, ca pe o boală care nu este vina nimănui, ci este doar o etapă din viaţă.

Cum să ȋmi găsesc resursa ȋn mine, ȋnainte de a căuta empatia celor din jur?
Ca o continuare a răspunsului anterior, ȋnainte a acceptarea si empatia celor din jur, etapa de conștientizare a propriei vulnerabilităţi, sensibilităţi, dureri…pare a fi cheia de acceptare a acestei limite.
Ca medic care mă ȋntâlnesc zilnic cu aceste paciente, le ȋncurajez să accepte ajutorul medicilor și să găsim ȋmpreună acele soluţii terapeutice personalizate. Ȋncerc să le asigur că le voi ȋnsoţi pe femeile afectate de boală mulţi ani. Le ajutăm să obţină o sarcină, uneri leziunile revin după ani buni de la intervenţii chirurgicale, uneori apar simptome atipice. Există și cazuri ȋn care femeia anxioasă din cauza durerilor somatizează și apar dureri de novo ȋn zone pe care medicina le vede ca „atipice”.
Medicina a găsit soluţii terapeutice personalizate, dar ȋn lipsa unor studii știinţifice care să treacă proba timpului, acceptă destul de greu rezultatele terapiilor alternative. Nu excludem posibilitatea ca aceste terapii să ȋși dovedească eficienţa. Sunt destul de noi studiile ȋn domeniul practicării terapiilor „mindfulness”, care aduc o viziune foarte interesantă asupra conștientizării diferitelor forme de durere, anxietate și traumă psihologică prin conștientizare a momentului, a prezentului. „In loc să ne facem reproșuri, putem alege să vedem totul ca pe o parte din dansul vieţii. Scutiţi de nevoia de a ţine totul sub control, suntem liberi să ne bucurăm de călătorie pe măsură ce se ȋntâmplă.” (ref. Ed Halliwell, Mindfulness)
Aș mai adăuga o valenţă: suntem liberi atâta vreme cât acceptăm diversitatea ȋntre oameni și unicitatea fiecăruia dintre noi. Endometrioza este fără dubiu un model de „graniţă” ȋintre protocol standard și personalizarea actului medical. Aș dori să acceptăm această abordare. Pentru paciente aș ȋndemna tot la o formă de acceptare prin conștientizare: poate bolile ni se ȋntâmplă ȋntr-o viaţă tocmai pentru a fi mai conștiente de noi, de vulnerabilitate, dar mai ales de puterea de a ne ridica atunci când credem că suntem fragile.
La nivel mental mi-aș dori pentru pacientele mele să considere boala ca pe o etapă a vieţii pe care o vom parcurge ȋmpreună. Ȋndemn către modelarea stilului de viaţă, către activităţi relaxante, ieșiri ȋn aer liber, practicarea mindfulness și sportului, ȋn speţă yoga sau găsirea alternativelor de nutriţie și propriului echilibru fizic si mental. Formele de expresie ȋn literatură, muzică, pictură duc la o canalizare pozitivă a sensibilităţii acestor femei. Este cât se poate de benefic să cultivi dintr-o durere o formă de artă. Este o boală complexă. Unică, așa cum este și ea, FEMEIA.

Prof. Dr. Elvira Brătilă,
Medic primar obstetrică-ginecologie